Onderhoud en reparatie

En wat is een onderhoudsinterval? Hoog tijd voor een uitleg van wat veelvoorkomende, verwarrende autovaktermen. Verpalen zet ze voor je op een rij.

 

Fabrieksrichtlijnen

 

Als een garage ‘werkt volgens fabrieksrichtlijnen’, wil dat zeggen dat ze de voorschriften van je autofabrikant voor onderhoud en reparaties volgen. Autofabrikanten geven per model aan wanneer het tijd is voor onderhoud en slijtagereparaties (zoals het vervangen van de distributieriem). Deze voorschriften verschillen per merk, model en type auto en zijn bedoeld om je te verzekeren van een goede, veilige auto. Garages en leasemaatschappijen werken al jaren met deze voorschriften.

 

Slijtage- of tijdgebonden reparaties

 

Van sommige onderdelen in je auto hangt de levensduur af van het gebruik (bijv. je remmen en ruitenwisserbladen). Deze slijtagereparaties worden voorspeld op basis van het type auto, bouwjaar, kilometerstand en rijgedrag. Daarnaast zijn er tijd- of kilometergebonden reparaties (bijv. de distributieriem). Deze worden voorspeld bij een aantal verstreken jaren of gemaakte kilometers (afhankelijk van wat eerst komt).

 

Originele onderdelen

 

‘Originele onderdelen’ zijn speciaal voor jouw auto ontwikkeld. Het zijn meestal de onderdelen die origineel door je autofabrikant voor jouw auto zijn gebruikt.

 

Matching quality parts

 

‘Matching quality parts’ zijn universele onderdelen van vergelijkbare (A) kwaliteit. Meestal zijn deze onderdelen (iets) goedkoper dan de originele onderdelen.

 

Milieuheffing

 

Op de factuur die je van een garage krijgt, staat vaak een klein bedrag voor milieuheffing. Dit is de heffing die garages betalen voor het inzamelen en verantwoord verwerken van bijvoorbeeld oude olie, remvloeistof en accu’s.

 

Aanvullend onderhoud

 

De onderhoudsbeurt bestaat uit een basis check en mogelijk aanvullend onderhoud. Aanvullend onderhoud betekent het controleren en/of vervangen van specifieke onderdelen als bougie(s), interieurfilter, luchtfilter, brandstoffilter, controleren en distributieriem. Tijdens de onderhoudsbeurt stelt een garage vast of aanvullend onderhoud nodig is. Aanvullend onderhoud bij een beurt van 30.000 km is anders dan bij een beurt van 60.000 km en anders voor elke auto. Het vervangen van een distributieriem is een voorbeeld van preventief onderhoud waarmee je voorkomt dat je mogelijk voor grote kosten komt te staan (als een distributieriem breekt kan deze grote schade aan de motor toebrengen, met hoge reparatiekosten als gevolg).

 

Vloeistoffen

 

Dat is een verzamelterm van garages voor alle vloeibare middelen die je auto nodig heeft om goed en veilig te rijden. De motor heeft bijvoorbeeld voldoende olie nodig, en je doet er goed aan altijd te zorgen dat het koelsysteem vol zit met koelvloeistof. Voor de remmen wordt remvloeistof gebruikt en voor ruitensproeiers vul je het reservoir met vloeistof voor de zomer of de winter.

 

Onderhoudsinterval

 

Voor alle auto’s zijn door autofabrikanten vaste momenten voor onderhoudsbeurten voorgeschreven. Dit heet het onderhoudsinterval. Het interval is gebaseerd op het aantal kilometers. Voor moderne auto’s geldt vaak een wat langer onderhoudsinterval (20.000 of 30.000 kilometer) en dit interval is soms ook afhankelijk van je rijgedrag. Oudere auto’s zijn meestal eerder aan onderhoud toe.